Nyheter

NYHETER


Äntligen anhörigdagar! (2021-09-10)

Nu drar vi igång våra efterlängtade anhörigdagar igen. 29-31 oktober, fredag eftermiddag till söndag. Kostnadsfritt för anhöriga till våra nuvarande eller tidigare klienter. Vi hyr som vanligt Pellbo kursgård utanför Avesta. För mer information eller anmälan, kontakta oss på 0225-61310 eller info@russinbacken.se.


2020 - året vi aldrig kommer glömma (2020-12-15)

Tiden går och det börjar, som alltid, såhär års att bli dags att sammanfatta ännu ett verksamhetsår. Troligtvis har 2020 varit det konstigaste på alla sätt, både vad gäller pandemin och den påverkan det haft på vår verksamhet. Vi har hittills varit väldigt skonade ifrån covid-19 bland klienter och personal, endast ett bekräftat fall och det var i våras. Men oj vad vi har varit sjuka och förkylda, tror alla varit inne för testning minst en gång. Såklart har det inneburit en hel del sjukfrånvaro hos personalen, när vi tagit det säkra före det osäkra, precis som man ska. Men vi har ställt upp för varandra, bytt pass, pusslat och har ett bra gäng vikarier som hoppar in kontinuerligt.


Jag försöker dessutom jobba hemifrån, alldeles för sent på bollen dock och det är extremt tråkigt att sitta ensam vid ett köksbord. Eller ensam är jag ju inte, Stefan har suttit hemma sedan i mars, så jag kanske inte ska gnälla efter bara några veckor. Idag togs det dock till nästa nivå, när hela årskurs 5 här ska plugga hemifrån. Då är man inte längre bara kontorsarbetare utan även husmor, ofrivillig IT-tekniker, lärare, rastkompis och så vidare. Hon på högstadiet kom också hem redan vid lunch, för de hade ingen lärare, så hon drog istället igång julpynt och julbak. Arbetsron lyser därmed med sin frånvaro. Jag är väldigt tacksam att vi inte haft stängda skolor här som i andra länder.


Följande händer medan jag försöker skriva detta:

Klockan 14.43 Mammaaaaa du måste sy upp mina jeans till imorgon. Kan du nåla upp dom nu?

Klockan 14:51 Mammaaaaaa, kan vi klä julgranen nu?

Klockan 15:02 Mammaaaaaa, sätt på julmusik!

(Strax därefter delade de ut smockor på grund av olika uppfattning om var kulorna skulle sitta.)


Så året som gått alltså. Upp och ner känns som en bra beskrivning. Året började lite halvknackigt och sen blev det värre.

I april slog det tvärstopp. Telefonerna tvärtysta och klienterna lös med sin frånvaro. En olustig tid och vi fick börja fundera på varsel och hann även ta upp det för diskussion med berörda. Något liknande har vi aldrig varit med om under alla våra år med Russinbacken. Sen smällde det till igen, maj och juni var som vanligt. Sen kom juli och då lugnade det ner sig igen och lite medvetet ifrån vår sida. För första gången sedan Russinbacken öppnade unnade vi oss en riktig semester, både jag och Ola var lediga fyra veckor var. Lyxigt! Sen har det varit sådär konstigt vad gäller efterfrågan, två veckor kan det vara noll förfrågningar, en vecka jättemånga, sen tvärtyst igen på telefonerna. Något är helt klart annorlunda och det är svårt att sätta fingret på exakt vad och flera branschkollegor vi talat med delar uppfattningen att det är rejäla svängningar nu.


Att bedriva behandling för ungdomar som inte får vara ute och aktiveras som vanligt betyder att vägen är allt annat än spikrak och det märks även på behandlingsresultatet. Fler placeringar än normalt som avslutats i förtid. Social distansering, inga vanliga roliga helgaktiviteter, ingen idrottshall, inget gym, inget häng i köpcentrum för att titta på folk, inga NA-möten, inga restaurangbesök eller bio, så gott som inga besök och sparsamt med ledigheter. Ingen lätt match för någon och troligtvis än mer påfrestande för unga människor som befinner sig långt hemifrån.


För att råda bot på tristessen har vi såklart försökt hitta på saker som underlättar tillvaron. Vi har köpt in gymgrejer, maskiner och fria vikter, massa sällskapsspel och uppdaterade TV-spel. Vi har som mål att komma ut från huset varje dag, göra saker utomhus, åka en sväng med bilen, en och annan ”spökjakt” och bakning. Väldigt mycket bakning blir det. NA-möten körs online och det funkar, men är såklart inte samma sak som att vara på plats.


Allt är såklart inte bara elände. 2020, när vi haft det lugnare än andra år, så har vi haft tid att jobba på att bli bättre, lära oss mer och arbeta på nytt sätt. Vi ställde aldrig in handledningarna som många andra, utan ställde om och har kört digitalt ända sedan i våras. Ett koncept som överträffat alla förväntningar och som vi kommer fortsätta med även sen. Överhuvudtaget så har vi sedan länge jobbat med delvis digitala personalmöten, så steget var inte så långt att ta. Vidareutbildning har det funnits tid till och ett stort gäng har snart tagit sig halvvägs genom en ettårig utbildning i gestaltterapi och någon har passat på att få utbildning i Kriminalitetsprogrammet. Vi har fantastisk personal som gör sitt bästa och målmedvetet och gemensamt arbetar för att ”steppa-upp” kvalitetsmässigt. Varje person i primären, som kliver av sitt skift, rapporterar in svar på ett antal frågor till mig för att säkerställa att inget missats, tappats längs vägen och att man gjort det man ska under sitt arbetspass. Och ATT det blivit bättre! Heja! Nu är risken minimal att den som kommer efter får ta itu med något en kollega glömt att hantera. Just nu är fokusområdet ”Kontaktmannaskap”, efter nyår blir det något annat. Allt för att vi ska förbättra oss och ge det bästa vi kan till våra klienter.


En annan sak som är fantastiskt bra i lilla Långshyttan är att vi har vårdcentralen bara ett stenkast bort och där är det verkligen ”rätt personer på rätt plats”. Vi får så mycket hjälp av dom i ärenden som inte alltid är enkla med tanke på att våra klienter oftast är folkbokförda i andra regioner. Bara det att försöka boka covid-test om du inte har bank-id eller bor i Dalarna kan vara ett stort problem, men vi har aldrig stött på patrull. Tack så hemskt mycket för det Långshyttans vårdcentral!


Alla andra år bjuds personal och klienter på julbord i världsklass, men självklart inte i år. Istället har vi delat upp oss på enheterna och endast de som arbetade just den dagen bjöds in till jullunch. I fredags var det dags och som vanligt bjöd Lena och Sara på mat och dukning som slår det mesta. Allt är bara makalöst gott! Efteråt blev det julklappsutdelning till både personal och klienter och som avslutning saffranskladdkaka. På onsdag är det dags för Druvbacken att ha sin julmiddag med klappar.


Sammantaget så, ett stökigt år går mot sin ände, krisplaner, riskanalyser och nödlösningar. Solen har vi inte sett skymten av på evigheter och inte heller många nära och kära. Men! Det här konstiga året har också bjudit på återhämtning och reflektion. Kan bara tala för egen del, men jag har vilat hemma, filosoferat och inte stressat. Blodtryck som en 20-åring nu. 😊


Med hopp om bättre och ljusare tider. Var rädda om varandra och se den som inte mår bra i pandemins tid. Det är många som är ensamma och har det svårt nu, både ekonomiskt och känslomässigt. Sträck ut en hand i jul till någon som behöver. Medmänsklighet är bättre än alla paket.


Ola och jag vill säga tack till våra klienter, kunder, samarbetspartners och till den i särklass härligaste personalgruppen. Tack!


God jul och gott nytt år önskar Veronica och Ola!


Ny hemsida (2020-05-28 av Veronica)

Ny hemsida under uppbyggnad med uppdaterade bilder av vår verksamhet och samtliga enheter. Ber om överseende om allt inte riktigt är på plats. På Facebook hittar du alltid de senaste nyheterna.


Gällande covid-19 (2020-05-15 av Veronica)
Särskilda omständigheter, kräver särskilda lösningar. Russinbacken tar situationen på största allvar och har i krisplaner utformat rutiner för vår verksamhet, personal och klienter i enlighet med råd från Folkhälsomyndigheten och Socialstyrelsen. Vi har stora, luftiga hus/lokaler med goda möjligheter till fysisk distansering. Vi är noga med vår hygien och uppmärksamma på symtom. Möten hålls så långt det är möjligt ”online” och vi avstår onödiga resor.


Utifrån situationen och många socialtjänsters förbjud för resor i tjänsten finns vi tillgängliga för att hämta/lämna klienter, nya placeringar. Slå en signal så hittar vi en lösning gemensamt! Med anledning av detta är således även våra anhörigdagar i maj månad inställda.